Πέμπτη 22 Μαΐου 2014

Αλλάζει ριζικά ο τρόπος διαχείρισης των πόρων τού νέου ΕΣΠΑ



Αλλάζει ριζικά ο τρόπος διαχείρισης των πόρων, το νέο ΕΣΠΑ, δίνοντας πρωταγωνιστικό ρόλο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, η οποία σε συνεργασία με τηνΚεντρική Διοίκηση θα επιλέξει τα έργα που θα συγχρηματοδοτηθούν, αλλά και θα τα υλοποιήσει.

Έτσι, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, η διαχείριση των κοινοτικών πόρων επανέρχεται στους περιφερειάρχες, εγκαταλείποντας τη μέχρι σήμερα πολιτική που τα χρήματα καταλογίζονταν στις περιφέρειες, αλλά μεγάλο μέρος τους διαχειριζόταν τελικώς κεντρικά από τα υπουργεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι στο προηγούμενο ΕΣΠΑ, το οποίο ήταν μεγαλύτερο, στις περιφέρειες αποδόθηκαν τύποις κονδύλια 8 δισ. ευρώ, αλλά στην πραγματικότητα, πάνω από τα μισά από αυτά τα χρήματα εκχωρήθηκαν στα υπουργεία, προκαλώντας την γκρίνια των περιφερειών.

Η κατανομή των πόρων του Προγράμματος προβλέπει την απευθείας κατανομή πόρων ύψους 5,5 δισ. ευρώ μέσα από τα δεκατρία περιφερειακά, που σε αντίθεση με τα επιχειρησιακά προγράμματα των υπουργείων που συμπτύχθηκαν, παραμένουν αυτοτελή. Οι πόροι, ωστόσο, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης δεν εξαντλούνται εκεί. Η περιφέρεια αποκτά ρόλο και στους πόρους του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης, από το οποίο θα διαχειριστεί το 30% των πόρων, δηλαδή περί το 1,5 δισ. ευρώ, αθροίζοντας συνολικά περί τα 7 δισ. ευρώ.

Οπως προκύπτει από την κατανομή των πόρων στα κονδύλια της Τοπικής Αυτοδιοίκησης περιλαμβάνονται και 783,4 εκατ. ευρώ του Προγράμματος Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρος Ανάπτυξη, τα οποία θα εκχωρηθούν στις περιφέρειες για την υλοποίηση κυρίως έργων διαχείρισης υγρών αποβλήτων.

Εγκρίθηκε από την Ε.Ε. ο Χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων για 2014- 2020
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε , βάσει των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις , τον ελληνικό χάρτη περιφερειακών ενισχύσεων για την περίοδο 2014-2020. Ο χάρτης βασίζεται στις νέες κατευθυντήριες γραμμές για τις περιφερειακές ενισχύσεις που εγκρίθηκαν από την Επιτροπή τον Ιούνιο 2013 οι οποίες ορίζουν τους όρους υπό τους οποίους τα κράτη μέλη μπορούν να χορηγούν κρατικές ενισχύσεις σε επιχειρήσεις , για σκοπούς περιφερειακής ανάπτυξης . Οι κατευθυντήριες γραμμές στοχεύουν στην ενίσχυσης της ανάπτυξης και στη βελτίωση της συνοχής στην ενιαία αγορά.

Όπως επισημαίνει η Επιτροπή, ο χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων προσδιορίζει τις περιοχές ενός κράτους μέλους που είναι επιλέξιμες για εθνικές επενδυτικές ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα βάσει των κανόνων της ΕΕ περί κρατικών ενισχύσεων. Ο χάρτης θα τεθεί σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2014 έως την 31η Δεκεμβρίου 2020 και προσδιορίζει επίσης τα ανώτατα επίπεδα ενίσχυσης που μπορούν να χορηγηθούν σε περιφερειακά επενδυτικά έργα που υλοποιούνται από μεγάλες επιχειρήσεις σε ενισχυόμενες περιοχές, τα οποία κυμαίνονται μεταξύ 10% και 25% του συνολικού κόστους των επενδύσεων, ανάλογα με την εκάστοτε περιοχή.

Η Κομισιόν διευκρινίζει ακόμη ότι ο νέος χάρτης περιφερειακών ενισχύσεων για την Ελλάδα θα καλύπτει το σύνολο της επικράτειας και του πληθυσμού της, διότι η χώρα επωφελείται από τον ευρωπαϊκό μηχανισμό σταθερότητας. Σύμφωνα με την Επιτροπή, οι περιφερειακές ενισχύσεις θα πρέπει να είναι προς όφελος των πλέον μειονεκτικών περιφερειών της Ευρώπης και βάσει του νέου χάρτη, επτά (7) περιοχές (Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, Κεντρική Μακεδονία, Θεσσαλία, Ήπειρος, Δυτική Ελλάδα, Πελοπόννησος και Βόρειο Αιγαίο) οι οποίες έχουν κατά κεφαλήν ΑΕΠ χαμηλότερο από το 75% του μέσου όρου της ΕΕ και καλύπτουν το 56,1% του πληθυσμού της Ελλάδας, θα είναι επιλέξιμες για περιφερειακές επενδυτικές ενισχύσεις.

Η Κομισιόν σημειώνει επίσης ότι κατά την προηγούμενη περίοδο, άλλες τέσσερις (4)περιοχές είχαν ΑΕΠ χαμηλότερο από το 75% του μέσου όρου της ΕΕ. Για να εξασφαλιστεί η ομαλή μετάβαση, οι περιφέρειες Ιόνιων Νήσων, Κρήτης, Δυτικής Μακεδονίας και Αττικής θα συνεχίσουν να είναι επιλέξιμες για περιφερειακές ενισχύσεις μέχρι το 2020. Από το 2018, οι μέγιστες εντάσεις ενίσχυσης θα μειωθούν, με εξαίρεση τις περιοχές Καστοριάς και Φλώρινας οι οποίες έχουν κοινά χερσαία σύνορα με χώρα εκτός του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) και, ως εκ τούτου, δικαιούνται να διατηρούν υψηλότερες ενίσχυσης.

Οι ανώτατες ενίσχυσης για επενδυτικές ενισχύσεις περιφερειακού χαρακτήρα στις ελληνικές ενισχυόμενες περιοχές έχουν μειωθεί ελαφρά σε σύγκριση με τον προηγούμενο χάρτη ενισχύσεων (κατά 5 έως 15 ποσοστιαίες μονάδες, ανάλογα με την περιφέρεια).


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου